Friday, September 25, 2009

ANTARA DUA..


EKAU PILIH LA MANA YG PATUT...

AIYOH...ENTRY APAKAH INI..ANTARA DUA DARJAT KAH..ANTARA DUA BENUA KAH.."tiada kata, harus kulafaz kan..untuk nyatakan cinta ku pada mu"..tu cinta antara dua benua arni nazira...motip aku ingat..nampak sgt masa skolah aku suka ngadap citer2 camni dgn mak n makcik aku..ish ish ish...

'antara dua"..natang ni memerlukan kita untuk membuat pilihan..dlm membuat pilihan, kita perlu bijak membuat penilaian..dlm membuat pilihan, kita tidak boleh hentam keromoh je...kita kena tau baik dan buruknya benda itu..lepas tu baru buat pilihan..

dalam membuat pilihan, kita akan di kelilingi dgn input yg boleh jadi fakta atau auta..kita perlu bijak dlm membuat penilaian..kekadang, kita mungkin rasa ape yg kita pilih betul, tapi disebab percayakan kata hati(gusti putri kah??) kita mungkin boleh membuat pilihan yg silap..

pilihan yg silap tidak bererti kita sudah gagal. cuma percaturan itu mungkin tersilap, kesilapan itu mengajar kita untuk menjadi lebih matang dalam membuat pilihan..supaya kita lebih berhati hati di masa akan datang..

aku sendiri pun pernah jugak berdepan dgn situasi ni..cuma mungkin ianya tidak lah sesusah masalah negara yg mana ia melibatkan maruah byk aspek dan perkara-perkara yg lebih rumit( aiyoh, semangat satu malaysia nih).kalo takat pilih nak makan mana, nak beli baju ape..tu biasa lah..

what happen when it comes to people?? susah ke nak memilih org ni..nak pilih org utk ape?? jadi org gaji?? jadi tukang kebun?? bukan lah..ape yg aku maksud kan adalah memilih pasangan hidup..aku pasti ade diantara kita yg pernah mengalami situasi mcm ni..masa berharap, takde yg nak..bila berhenti berharap(lagu wajib karok ni), amek ko yg datang "berduyun tiba"(sengau kan sket mcm juliaan banos..i like..huhuhuhu)

memilih makhluk yg bernama manusia ni mmg susah sket..sebab kita bukan saja kena tau luarannya..tapi juga dalaman nya..tak nyesal kah kau kalo ko pilih org yg cantik luarannya tapi busuk di dalamnya..fikir2kan lah..memilih manusia ni byk benda yg kena kaji...sebab tu kepada ibu bapa2 sekalian, kalo anak anda sudah mempunyai calon sendiri untuk dijadikan teman hidup, silalah selidik dgn teliti, supaya anak anda tidak merana di kemudian hari...harus lah masa kawen bukan main gah, pastu dua bulan cerai, buang duit gamaknya tuh...pastu bila tanya sebab katanya takde persefahaman, ko ingat kawen ni kuar duit dua tiga hengget..masa berkawan 3 4 tahun bukan main berkepit yek..sefahaman la sgt gamaknya..ish ish ish...itu lah antara musibahnya kalo salah menilai..(perlu ke aku nak cakap pasal kengkawin nih)

apapepun, buat lah pilihan dgn bijak, kalo boleh jgn biarkan diri anda mudah terpengaruh dgn hasutan org luar, ape yg penting adalah diri kita sendiri, sebab kita yg buat pilihan, kita yg akan berdepan dengan akibatnya...AKHIR KATA, BUAT PILIHAN DGN BIJAK...INGAT LAH ORG YG TERSAYANG..

assalamualaikum......

2 comments:

cDeeAbdulRazak said...

ermmm mekacih pak atas nasihat ittew.. matilah feeling kata-kata ittew ditujukan pada diriku..

p/s: perlu ke memilih, jika tiada pilihan? atau perlukah memilih jika pilihan menyakitkan? atau perlukah memilih jika pilihan adalah tidak perlu...

matilah memilih manjang..

azizisamsudin said...

jalan dah dipilihh !!

jalan lurus meraka HALANGIIII HIIIII!!!!!( filing tarik kimonoo)


hahahahha...


BOHSIA ' jgn pilih jalan hitam'

ko ade??????