Saturday, November 21, 2009

RESPECT..!!!!!


ITU LAH PERKARA YG AMAT PENITNG DALAM MENJAMIN KEHARMONIAN HUBUNGAN SESAMA INSAN..RESPECT.. susah sgt ke nak menghormati orang yg berada di sekeliling kita..hmmm..anda saja yg ada jawapan nya...BLEY..??

rasanya masa kita kecik2 dulu pun mak ayah kita selalu ingat kan kita utk menghormati org yg lebih tua..hormat mak ayah kita, hormat adik beradik kita, hormat atok nenek kita..walaupun pun abang kita pukul kita ni, bila kita melawan,kita yg kena marah balik..hampeh punya abang..

tetapi semakin kita dewasa, kita dikelilingi org2 yg pelbagai hati dan rupa...walau macam mana pun rupanya, kita perlulah pandai sesuaikan diri dlm ape jua situasi yg kita hadapi..menghormati sesama insan tu perlu kita pegang..

tetapi, masalahnya sekarang ni, ape akan jadi kalo kita je yg menghormati org, tapi org lain perangai mcm jahanam..tak guna jugak kalo kita je yg mengalah, tetapi org lain ikut kepala dia je..mmg nak makan penerajang jugak la kan..

contoh paling senang, kita sekarang ni hidup dalam masyarakat majmuk..kalo memasing respect agama, budaya dan cara hidup memasing, pasti kita dapat mencapai kata sepakat..tapi mcm mana pulak kalo kita je yg nak mengalah tapi yg lain buat bodo je..agak lahanat lah org2 yg mcm ni..mmg nak rejam dgn batu je..

mmg la kita boleh bersabar, tapi kesabaran itu ade jugak tahapnya. kalo dh byk kali buat benda yg tak menghormati hak kita, sampai menjahanam kan harta benda kita plak tuh, sape yg sabar, tok imam pun boleh melenting kot...

ingat!! respect ni bukannya takat yg muda hormat yg tua je tau..tapi kita juga kena hormat org yg berada di sekeliling kita, kt mana jugak kita berada.hormat sesama jiran, hormat dgn rakan sekerja, hormat dgn sesapa je la..tapi agak2 kalo dh kurang ajar sgt, ko maki je..rasain.

akhir kata...BUDI BAHASA BUDAYA KITA...

2 comments:

Body of Lies said...

wah wah wah. lepas geram npk ?

azizisamsudin said...

aku sokong 101%...

ANDA BUAT ANDA DAPAT ...