Sunday, September 21, 2008

JUM BALIK KAMPUNG..!!!!


(ini lah aunty leha...ampun tante..gambar mu gue siar'in)

BALIK KAMPUNG..HOHOHO BALIK KAMPUNG..HOHOHO BALIK KAMPUNG..HATI GIRANG.. im sure ada dikalangan korunk yg tahu lagu nih..hey semua org tau ok lagu nih.sape yg tak tahu baik terjun lombong bunuh diri occay..seswai la dgn time2 nak raya ni kan.. balik kampong untuk bersama keluarga yg techenta..tapi tak semuanya yg berpeluang sebab ade jugak yg terpaksa bekerja..takpe lah, nak buat mcm mana..nasib korunk lah..tapi ade jugak yg gatal nak bekerja time raya..alasannya sebab nak duit ekstra..triple pay katanya..lantak korunk la..mungkin pada org sebegini raya tu takde pape selain drpd menghabiskan duit..

Raya tahun ni aku n family semua beraya kt melaka..tahun lengkap la pagi raya tu sebab my sister pun raya melaka…thn lepas dia raya dgn husband dia kt pontian..aku dh lama tak balik melaka..nak ikotkan sebenarnya melaka tu kampong mak aku..aku lahir kt kl..tapi memang kalo tiap kali raya pun akan balik melaka..Cuma kalo dulu first raya baru balik melaka..dis time malam raya dah ade kat melaka..pada aku malam raya tu sebenarnya yang best, sebab semua sedara berkumpul ramai2 bercerita pasal kisah memasing…

Masuk raya kalo dah 6 tahun aku sefamily beraya tanpa abang long..abang long aku dah kembali ke rahmahtullah pada thn 2002..dia meninggal dunia sebab denggi..semoga roh nya dicucuri rahmat..al fatihah….



(aku pernah tersangkut kt pokok ni dulu occay)

Back to track..untuk entry kali ni aku nak cerita tentang kampong aku yang terchenta..hehehe..ini lah tempat yg akan aku tuju tiap kali raya..cuti sekolah..bila ada kelapangan..kampung aku terletak kt melaka..area kuala sungai baru..kalo dah tak tau sgt, ikot je signboard ke ALAM( akademi laut malaysia )..kompem sampai..aku akan keluar ke plaza tol PEDAS/LINGGI .

Nama kampong aku ni KG TENGAH..kenapa kampung tengah ? aku pun tak tau..makcik aku pun tak tau..tup tup dah ade je..ape yg best pasal kampong aku nih..tepi laut occay…TEPI LAUT.. korunk ada..NAN ADO..kepada abg eq, carik la laut kt KL ni kalo jumpa..ahahaha..dulu kalo time kecik2 selalu la jugak mandi laut..halau lembu kambing..awaaaahhh(pos pengembala kambing jap)..

bila time raya, ku menjelajah sepelusuk kampong carik duit raya…aku spesel sket, sebab nenek aku agak terkenal jugak masa dia muda dulu.sebut je CETON, semua org kenal, juara berpantun dan berdondang sayang..nenek aku berkolaborasi dengan bestfren dia, JENAH, nenek sedara aku..bila p beraya je, aku selalu ditanya kerana muka yg tak familiar kt kpg tu kan..( dah ko nak muncul time raya je, mana org tak Tanya)



(ini lah rumah kampungnya..motip atok itam posing bwh umah)

soklan yg selalu ditanya, NGKO ANAK SAPE? Aku pun jawab ANAK ZIZAH(mak aku lah)..disebabkan mak aku tak glamer, diorang Tanya lagi, ZIZAH MANA? Aku pun jawab.CUCU CETON…har la org2 tua kt kampong tu kenal dengan nenek aku yg fofular ittew..kesimpulannya..or lain dapat 20 sen, aku dpat 1 hengget.. udahnya aku jaja nama nenek aku satu kampong nak dapat duit raya lebih..huahuahua..ampun nenek..

bercakap plak kuih raya kt kampong, as usual tradisional lah kan..kuih kepit..kuih siput (feveret aku) kuih bangkit..mcm2..kalo kat rumah yg aku pegi tu ade kuih siput, memang abes sebalang aku kerja kan..siap tuan rumah bawak sebalang besar dari dapur,, perli la kunun..ape aku peduli..ahahaha..



(pemandangan masa sun rise..berjoging diwaktu pagi..bleyy??)

8 comments:

ALFAF said...

pulanglah- aisyah ( best lagu nie)
mode balik raya.. kampung.

amirul usheruff dzulkarnain said...

ahahaha..tu lgu sedih lor..

kin said...

Best nyer ada kampung...

eqbalzack said...

bagus la kalo balik melaka...jgn sesat ke jb or melbourne dah le...hehe

amirul usheruff dzulkarnain said...

aiyohhh..thn ni tak turun JB..dia ke Bali..ke melbourne?? dlm mimpi je la ...

eqbalzack said...

u jgn menangis meratap bagai pagi raya ok...malu org kampung je nanti...

p/s: u anak zizah...i anak timah...hehe

amirul usheruff dzulkarnain said...

eqbal-perlu ke nak nangis meratap bagai di pagi raya.,.jauh dimata..dekat di hati..awwahh..

@xiM said...

taste kat aunty leha bleh???haha