Sunday, September 7, 2008

KISAH TENTANG LARANGAN JILBAB BAGI ANAK MUDA DARI SEORANG IBU..



JILBAB TU APE..? JILBAB ITTEW TUDUNG OCCAY..BACA LAH SEBAGAI IKTIBAR.


Seorang pemuda baru sahaja pulang ke rumah. Ia sendirian di biliknya
melepaskan lelah sambil menatap langit yang membiru.


Kesibukan menyelenggarakan ceramah keislaman di masjid betul2 meletihkan.


Suasana hening dan damai di flat kediamannya kerana ramai penghuni masih
belum balik dari kerja.


Dari balik dinding sayup-sayup terdengar perbualan jirannya seorang Ibu
tua dengan anaknya.


Anak :Ibu..


Ibu :Hmmm ?


Anak :BU !


Ibu :APA ?


Anak :Mmm, anu ... tadi saya ke masjid dengar ceramah.. Ibu dengarlah ni !


Ibu :IYA ! Ibu dengar. Cakap ajalah. Kan ibu tengah sibuk memasukkan benang
ke jarum ni. Susah pulak rasanya.Agaknya mata ibu sudah nak rabun...


Anak :Bu !


Ibu :Apa dia ? cakap ajelah, Yang ?


Anak :Tadi, di masjid seorang ustaz bercerita soal jilbab. Katanya pakai
jilbab itu wajib. Ibu, mulai sekarang saya mau pakai jilbab. Boleh tak
Bu..?


Ibu :Jangan ...


Pemuda dari balik dinding makin menajamkan perhatian pendengarannya.


Anak :Tapi tu perintah Allah. Kalau tidak patuh kita berdosa, Bu.Boleh ya,
saya mau pakai jilbab ?


Ibu : Kan ibu kata JANGAN ...


Anak :Tapi bu.. bukan lebih baik saya memakai jilbab kerana kerana kita
orang Islam dan sudah tentu dapat menjaga maruah dan harga diri saya..
betul tak bu...? Bolehlah bu..


Ibu :TIDAK !


Anak :Kenapa ? Atau ibu terpengaruh sama cerita bohong pasal memakai
jilbab? Kata Ustaz, jilbab itu bukan budaya Arab. Itu Syariat Islam. Islam
yang sebenar bukan adat. Dari dulu memang diwaj ibkan demikian, bukan
trend baru-baru ini aja.


Ibu :Iya, iya Ibu faham tu. Tapi ibu kata JANGAN !


Anak :Jadi Ibu melarang saya nih... Bu, mau tak mau saya tetap akan pakai
jilbab. Terserah Ibu nak kata apa. Tak perlu taat pada orang tua, kalau
orang tu a itu menyuruh maksiat pada perintah Allah.


Ibu :Kamu tak faham-faham lagi ke?. Ibu kata jangan, jangan, JANGAN !!!


Anak :WALAU APAPUN JADI BESOK SAYA TETAP PAKAI JILBAB. MUKTAMAD!


Ibu :JANGAN !


Anak :JILBAB !


Ibu :JANGAN !


Anak :JILBAB !!


Ibu :J A N G A N !!!


Anak :J I L B A A A A A A B !!!!


Pemuda tadi sudah tidak dapat menahan keinginannya. Ia terus keluar bilik
untuk bertemu ibu dan anak itu untuk membela si anak agar si ibu bersetuju
dengan kemahuan si anak. Tangannya sudah terangkat di depan pi ntu untuk
mengetuk ....namun terdengar lagi kata-kata dari si ibu ...


Ibu :KAMU NI BUDIN, IBU KATA JANGAN.. JANGANLAH! KAMU KAN LAKI-LAKI... ..


Pemuda, Si jiran sebelah pun berlalu ..dengan langkah yang longlai


(hehehe, serius tul baca nampak...... ... ...... .......... ..aku pun
terkena jugak

3 comments:

ALFAF said...

acap... per khabar? baru abg tau acap ada blog...
kenapa tak bagi tau abg..
miss u laa... lama tak lepak sama2.

amirul usheruff dzulkarnain said...

- ehehehe..ada blog..tapi sepi..agagaga..acap kt dungun lor...

Anonymous said...

bersungguh banagt suruh bace pasal jilbab ni. terkena gue
add me at friendster ok
nisya03@yahoo.com